Ir. Carla Rombouts-Gordijn
- Digital health
- Data management
- Lifestyle & health
- Privacy
- Artificial intelligence
Een steeds ongezondere levensstijl leidt tot hogere kosten voor de gezondheidszorg. Gelukkig kan het gebruik van artificiële intelligentie de zorgkwaliteit verbeteren, de kosten verlagen en ons gezonder maken. AI in de zorg kan data bieden over burgers, persoonlijk advies en actieve ondersteuning. Het analyseren van persoonlijke data en het voorspellen van wat we moeten doen, kan ons helpen gezond te blijven of onze levensstijl te veranderen. Dit zal de ziektelast verminderen.
Neem contact met ons op over gepersonaliseerde zorg!
TNO werkt samen met commerciële organisaties en zorg gerelateerde organisaties. Deze samenwerkingen richten zich op het geven van gepersonaliseerde adviezen én een kennis verruiming over onze gezondheid en noodzakelijke interventies. Onze algemene visie is dat AI samen moet werken met burgers en zorgverleners om de individuele gezondheid te verbeteren .
Met behulp van artificiële intelligence, kunnen we preventieve gezondheidsmaatregelen vaststellen, voorspellende modellen ontwikkelen en data in de zorg verwerken. Bovendien zijn we in staat die data op een veilige manier tussen alle partijen uit te wisselen. De gezondheidszorg is tegenwoordig meestal gebaseerd op bewijs uit grootschalige klinische proeven. Gezondheid is echter persoonlijk, dat moet het advies ook zijn. AI in de zorg, biedt nieuwe mogelijkheden om dat advies persoonlijk te maken. Deze adviezen zijn gebaseerd op persoonlijke data van apps, consultatie en medische data. Dit alles kan mogelijk worden gemaakt door de persoonlijke health train (= data beveiligde infrastructuur voor hergebruik van data en advies) en voorspellende modellen in de gezondheidszorg, waarin de gegevens van een groot aantal burgers en patiënten kunnen worden verbonden en vervolgens ingevoerd in AI-modellen.
Er zijn twee belangrijke uitdagingen voor een succesvolle implementatie van AI in de zorg.
1. De eerste is het maken van betrouwbare en transparante algoritmes, in voorspellende gezondheidsmodellen.
2. De tweede is het managen van de interactie tussen gezondheidsdeskundigen, individuen en de machine.
Het is van cruciaal belang om het vertrouwen van consumenten te winnen als het gaat om gezondheidsadviezen die gericht zijn op het verbeteren van hun levensstijl. Als ze dat advies niet vertrouwen, volgen ze het gewoon niet op. De resultaten van AI-gebaseerde zorgmodellen moeten daarom begrijpelijk, verklaarbaar, controleerbaar en betrouwbaar zijn voor zowel gezondheidsdeskundigen als individuen.
Wat de privacy betreft, moeten de databronnen voor het opstellen van gepersonaliseerde gezondheidsadviezen met elkaar worden verbonden. Vervolgens moet de data op een betrouwbare, transparante en veilige manier worden gedeeld. Gegarandeerde vertrouwelijkheid zal een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van nieuwe AI in zorgtoepassingen.
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!