Ons werk

Duurzame vliegtuigbrandstoffen uit CO2 en water

In de burgerluchtvaart valt veel te winnen als het gaat om het bereiken van de klimaatdoelstellingen. De sector veroorzaakt twee tot drie procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Omdat elektrisch of op waterstof vliegen in de komende decennia geen reële optie is voor lange afstandsvluchten, is duurzame vliegtuigbrandstof (sustainable aviation fuel, SAF) momenteel de enige realistische optie voor het verduurzamen van de luchtvaart.

De komende vier jaar leidt TNO het project Take-Off genaamd en een Europees consortium van wetenschappelijke- en marktpartijen die een nieuwe technologie ontwikkelen om synthetische kerosine efficiënter te maken vergeleken met de bestaande duurzame brandstoffen, waardoor vliegen in de toekomst CO2-neutraal wordt. Door het proces te vereenvoudigen en de kosten voor de vliegtuigbrandstof te verlagen, wordt het eenvoudiger voor de luchtvaart om te kunnen overstappen op duurzame brandstof.

Hoe kunnen we vliegtuigbrandstoffen duurzaam maken?

Meer weten, deelnemen en werken in een samenwerkingsband in het Europese project Take-off met TNO en partners? Neem dan contact op met Jan-Willem Könemann

Contact opnemen

Waarom vliegtuigbrandstoffen?

De luchtvaart in Nederland en buitenland is een van de meest uitdagende sectoren als het gaat om het verminderen van CO2-uitstoot. Een van de redenen is dat veel voorkomende alternatieven, zoals elektrificatie of waterstofaandrijving, naar verwachting de komende decennia geen geschikte vervanging voor kerosine zullen zijn voor langeafstandsvluchten.

Resultaat: Kostenbesparen

De partijen in Europese project Take-Off, dat deels wordt gefinancierd door de EU, brengen zowel de technische en economische prestaties van de duurzame vliegtuigbrandstof in kaart als de positieve invloed hiervan op het milieu.

Eerste onderzoek laat zien dat voor de beoogde productiemethode veel minder energie nodig is, waardoor de kosten voor duurzame brandstof voor de luchtvaartsector mogelijk 30 tot 40 procent kunnen dalen. Alle innovatieve stappen van het nieuwe proces worden gedemonstreerd onder industrieel realistische omstandigheden

CO2 emissies afvangen voor vliegtuigbrandstof

In Take-Off ontwikkelen en optimaliseren TNO en partners uit de keten een nieuw proces om duurzame brandstof voor de luchtvaartsector energiezuiniger en goedkoper te produceren. We richten ons daarbij op de productie van synthetische kerosine, geproduceerd uit CO2, H2O en groene stroom. Zo snijdt het mes aan twee kanten: we voorkomen CO2 emissies. Afgevangen CO2 van de industrie of uit de lucht gebruiken we vervolgens als bouwsteen voor het maken van duurzame vliegtuigbrandstof.

SIENNA technologie toepassen in de industrie

Aan de beoogde methode ligt een recent door TNO ontwikkelde unieke en gepatenteerde reactortechnologie ten grondslag, SIENNA gedoopt. Die maakt het mogelijk synthetische kerosine te produceren uit CO2 in slechts twee stappen. De gebruikelijke methode gaat uit van het produceren van syngas (CO+H2), die eerst wordt omgezet naar zeer lange koolwaterstofketens, om ze vervolgens weer in stukken te knippen en de gewenste kerosine fractie daaruit af te scheiden.

Op deze manier gaat er te veel energie en product verloren. De basis van de TNO-technologie gaat uit van twee stappen. CO2 wordt in de SIENNA reactor in één keer omgezet naar lichte olefinen (ethyleen en propyleen) om vervolgens heel precies en efficiënt kerosine te maken. Grote recyclestromen en zuiveringsstappen zijn dan niet meer nodig.

Samenwerken met wetenschap en bedrijfsleven

In het project brengt TNO partners in binnen- en buitenland uit de hele keten samen: onderzoeksinstellingen, energiebedrijven, grond- en brandstofleveranciers en de organisatie CO2 Value Europe die bedrijven vertegenwoordigt die zich richten op afvang en hergebruik van CO2. Universiteiten uit het Franse Lille (CNRS), SDU uit Denemarken en RWTH Aken uit Duitsland leveren met TNO de wetenschappelijke kennis.

Grote namen uit het bedrijfsleven zijn Mitsubishi Hitachi Power Systems dat samenwerkt met energiebedrijf RWE, AsahiKasei Europe, FEV en het Nederlandse SkyNRG, wereldmarktleider op het gebied van duurzame brandstof voor de luchtvaart. In de adviesraad zijn onder meer KLM, Total, ExxonMobile, Havenbedrijf Amsterdam, DMT Environmental Technology, Global Alliance Powerfuels en NISA, de Nordic Initiative for Sustainable Aviation, vertegenwoordigd.

Ons werk

ARBAHEAT - Duurzame toekomst voor kolencentrales mogelijk door omschakeling op biomassa

Voor de honderden kolencentrales in Europa speelt momenteel de vraag of ze in de transitie naar een duurzaam energiesysteem hun poorten moeten sluiten of dat er een duurzame doorstart mogelijk is. TNO... Lees verder
Ons werk

Onderzoeksfaciliteit voor negatieve CO2 emissies

Per jaar gaat er wereldwijd zo’n 35 miljard ton aan CO2 de atmosfeer in. Die bevat momenteel 400 ppm (parts per million) aan CO2 en die waarde moet terug naar het pré-industriële niveau van 300 ppm. Afvang... Lees verder
Roadmap

CO2-neutrale industrie

De Nederlandse industrie is verantwoordelijk voor ruwweg een derde van de CO2-uitstoot in ons land. Op weg naar een CO2-neutrale industrie in 2050 is het doel dat deze schadelijke emissies met de helft... Lees verder
Kennis

Duurzame energie, chemie en materialen uit biomassa via thermochemische conversie

Biomassa heeft een prominente rol in de transitie naar duurzaam. Bij voorkeur wordt biomassa ingezet daar waar duurzame alternatieven niet of beperkt voorhanden zijn: als hoogwaardige grondstof voor de... Lees verder
Kennis

Van grijze en blauwe naar groene waterstof

Productie uit water via elektrolyse met duurzame elektriciteit van zon en wind is een CO2-vrij alternatief. Maar voor het maken van die groene waterstof zijn er nog technologische drempels te slechten.... Lees verder
Contact

Volg TNO op social media

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, de vacatures en activiteiten

Op TNO.nl maken we gebruik van cookies. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd  worden.