Betaalbare hybridevrachtvoertuigen
Het Europese project ORCA zet in op hybridevrachtvoertuigen die veertig procent minder koolstofdioxide uitstoten en toch geen cent meer kosten dan conventioneel vrachtverkeer. TNO leidt het project.
TNO biedt gevalideerde modellen en optimalisatie-algoritmen die het gedrag op verschillende systeemniveaus (operationeel en op voertuigniveau) voorspellen. Dit resulteert in tools die kunnen worden ingezet in het ontwerp van transportsystemen, de ontwikkeling van producten voor gebruik in deze systemen en in de verdere optimalisatie van het systeem tijdens de operatie.
TNO streeft naar een mogelijke energiebesparing van 20-40% door de werking van het voertuig te optimaliseren voor zijn specifieke missie. In de visie van zelflerend (situatie-adaptief) energiebeheer binnen een op modellen gebaseerde benadering, staat de waarde van het combineren van feitelijke of bepalende en aannemelijke of voorspellende informatie centraal om van daaruit een optimum te benutten.
Met behulp van gemeenschappelijke tools en methodes binnen de transportsector streeft TNO naar nieuwe niveaus van kostenvermindering en naar doorvoering van innovaties in onder meer modulaire batterijpakketten, brandstofcellen, vereenvoudigde aandrijflijntransmissiesystemen zoals hybride configuraties , elektrische assen, adaptieve energie optimalisatie en de circulaire economie van batterijen tussen hergebruik, her- conditionering en recycling.
TNO biedt kennis in verschillende expertisegebieden over het ontwerp en het gedrag van vervoer (openbaar vervoer, goederendistributie, mobiliteitsdiensten en autonome oplossingen), hun interactie en hun integratie in de stedelijke omgeving. TNO brengt deze kennis samen en ontwikkelt de toepassing ervan voor optimalisatie van transportnetwerken. TNO kan het gedrag en de prestaties van deze systemen op verschillende niveaus van modellen beschrijven, nieuwe concepten en verbeteringen ontwerpen, en zo hun prestaties voorspellen.
Ons doel is om in 2021 aan te tonen dat we een vloot van Zero Emissie-bussen of logistieke voertuigen door middel van een geoptimaliseerd ontwerp van voertuigconfiguratie, laadinfrastructuur, routing en energieverbruik in een vooraf bepaald optimum kan opereren (gegeven bepaalde overeengekomen KPI’s voor de klant). Hiervoor gebruiken adaptieve en/of zelflerende energie-optimalisatie methodieken.
Wilt u meer informatie over wat TNO voor u kan betekenen op het gebied van technologieontwikkeling van schone voertuigen? Neem dan contact met ons op.
De vraag is verzonden! Je ontvangt binnenkort een bevestigingsmail.
Er is helaas iets misgegaan. Probeer het later opnieuw!